Језикофил: Умиљата мачка у изборној кампањи

У време изборне кампање, размишљамо о томе како је интернет почео да се употребљава као средство пропаганде и оглашавања, али и за двосмерну комуникацију, као средство дијалога између политичара и бирача, што значи да интерактивност, заправо, разликује интернет од других медија. У Америци је масовније у употреби од 1996. године, док се у Немачкој као део политичке пропаганде употребљава од 2002. године. На српском говорном подручју, поређења ради, 2010. године нису све странке имале своје интернет странице, што већ 2014. године не важи.

Један хрватски истраживач указује на то да су странке у Хрватској 2007. године, у време изборне кампање, само делимично искористиле интернет као маркетиншко и пропагандно средство и примећује да је интернет важно средство политичке комуникације, будући да може да послужи мобилизацији младих, образовних људи, који су и најчешћи корисници интернета.

Међутим, о могућностима које интернет пружа у политичкој пропаганди ипак сведочи један парадокс – забрана пропаганде, укидање слободног говора, као и покушаји цензуре.

Као посебан вид политичког дискурса развијају се блогови и групе на друштвеним мрежама. Истраживач по имену Итан Цукерман још je 2007. године развио тзв. теорију умиљате мачке. Наиме, он је истраживао утицај појединаца преко друштвених мрежа у Тунису за време Арапског пролећа. Обични грађани користили су видео-спотове да би развијали антикампању против Бен Алијеве владе, која је спроводила јаку цензуру. Преко сајта Dailymotion 2007. године подељен је видео у ком је приказана супруга Бена Алија како користи председнички авион за своје послове у Европи. Тунишка влада онемогућила је приступ овом видеу из Туниса, па је тиме скренула још већу пажњу не само Тунишанима већ и комплетној светској јавности, да би на крају морала да плати одштету овом сајту. Пад Бен Алијеве владе у Тунису овом истраживачу послужио је као пример за истраживање моћи друштвених медија у сврху мобилизације већих маса, али и у истраживању изазова с којима се владе суочавају када покушавају да цензуришу популарне сервисе.

Судећи по започетој кампањи, предстоје нам оштре дискусије, јаке емоције или бар имитирање јаких емоција и позивање на њих, дакле, мачкасто – и умиљато и горопадно.


Аутор: Светлана Слијепчевић
Извор: Умиљата мачка у изборној кампањи | Језикофил

Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!